Tweede week in de Filipijnen

5 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Maandag 29 april hadden wij om 7:40 met Janice afgesproken voor onze eerste oriëntatie stage dag. De dag begon met een vlag ceremonie. Hier hebben een aantal mensen gesproken en dingen in ontvangst mogen nemen. Ook wij werden welkoms geheten. Wij hebben ons toen ook even kort voorgesteld. Na deze ceremonie hebben wij een rondleiding gekregen door het health center in Miagao. Hier hebben wij gezien hoe zij hier check ups doen, de spoedeisendehulp en de delivery room. Iris, Iza en ik hebben vandaag voornamelijk op de spoedeisende hulp mee gekeken. Daarna heeft Janice ons het politie bureau laten zien en de brandweer. Deze zitten bij hetzelfde gebouw als het health center. Daarna zijn wij naar het Rep. Pedro Trono Memorial District Hospital in Guimbal geweest voor een kennismaking. Ook hier hebben wij een korte rondleiding gehad. In de middag zijn wij naar Iloilo geweest naar de SM (shopping mall). Hier hebben wij eerst gegeten (pizza natuurlijk) en daarna hebben wij weer boodschappen gedaan. In de avond zijn wij weer terug gegaan naar Miagao. Bij ons huisje aangekomen was iedereen moe van de lange dag. Iedereen lag weer vroeg in bed voor de volgende stage dag.

Dinsdag 30 april hebben wij de hele dag mee gelopen in het Rual health center in Miagao. Wij hebben vandaag onze collega’s in het ziekenhuis beter leren kennen. Zij zijn allemaal even aardig!! Zij leren ons Filipijnse woorden en laten ons allemaal verschillend Filipijns eten proeven. Super lekker!!  Vandaag heb ik voornamelijk mee gelopen in de delivery room. Hier lag een moeder met haar baby’tje. Echt super schattig!! Tussen door hebben Iza, Iris en ik mee geholpen bij de check up. Hier konden wij de vitale functies van de mensen controleren. Ook hebben wij met de kinderen in het health center gespeeld en bellen geblazen. Aan het eind van de dag zijn wij naar de mark geweest en hebben wij in het dorp onze kleren gewassen. De eigenaar van ons boarder house heeft een kookpit voor ons geregeld en een kastje waar ons bestek en service in kan. Het begint al steeds meer op een keuken te lijken. Echt super lief!! Na lekker te hebben gegeten met zijn alle zijn wij bij live muziek in ons straatje gaan kijken. Er was iemand 30 geworden en zijn vrouw nodigde ons uit om binnen te komen. Toen wij binnen waren werd er meteen allemaal eten bij ons op tafel gezet. En boden zij ons wat te drinken aan. Er werd live gezongen en wij hebben gedanst met de kinderen. Het was een super leuke avond en de mensen waren super gastvrij!! Ook werden wij uitgenodigd om bij zijn restraurant in het dorp te komen eten. Dan zal er ook live muziek zijn. Na een gezellige avond zijn wij weer naar huis gegaan om te gaan slapen.

Woensdag 1 mei vandaag hadden wij om 11:15 met Janice afgesproken. Wij zijn toen eerst naar Icy haar dansles gaan kijken. Icy was echt super goed!! Zondag treed zij op in het winkelcentrum. Daarna zijn wij met zijn alle naar een fiesta gegaan en hebben daar lekker gegeten!! Het is echt super mooi om te zien hoe gastvrij iedereen hier is!! Daarna zijn wij naar de Help Filipino Children Foundation geweest. Deze stichting helpt kinderen met een beperking. Wij werden verwelkomt door deze kinderen door een lied. Dit was echt hart verwarmend!! Daarna hebben wij voor de kinderen een liedje gezongen. De kinderen leerde in het Engels tellen, leerde namen van dieren in het Engels en of zij in het water, op de grond of in de lucht leefde. Ook hebben wij gekleurd met de kinderen. Toen de dag erop zat zijn wij weer naar de markt geweest. Daan en ik hebben gekookt in onze super fancy keuken. De rest van de avond hebben weer in onze minnie hut zitten chille. Ook hebben wij voor het eerst even regen gehad. Daarna is iedereen naar bed gegaan.

Donderdag 2 mei moesten wij om 8 uur aanwezig zijn in het Rual Health Center in Miagao. Vandaag hadden Iza, Iris en ik Field. Het doel van Field Duty is om naar andere Barangays (dorpen) te gaan om zwangeren vrouwen en kinderen te vaccineren. Onze route duurde maar tot 12 uur en toen waren wij alweer vrij. Na vier dagen stage te hebben gehad lekker weekend!! Na stage zijn Iza, Iris en ik lekker pizza gaan eten bij Hablon. Toen iederen weer thuis was hebben wij een rustige dag gehad. In de avond hebben wij eten besteld bij JanJan (loempia’s en cheese sticks) bij de broer van Janice. Echt super lekker!! In de avond hebben wij zoals elke avond weer in onze minnie hut zitten chillen.

Vrijdag 3 mei vandaag zijn wij weer naar Bearland geweest. Hier hebben wij heerlijk genoten van de zon, het zwembad en natuurlijk weer een pizza. Toen wij naar huis gingen zaten alle Jeepney’s weer bom vol. Dus gingen wij weer op het dak van de Jeepney naar huis. Thuis aangekomen hebben wij eieren gebakken voor het avond eten. En hebben wij in de avnd weer zitten chillen in onze minnie hut.

Zaterdag 4 mei ben ik met Femke, Janne en Lara naar de SM in Iloilo geweest geweest om te winkelen.

Zondag 5 mei hebben Iris, Iza en ik boodschappen gedaan in Miagao en hebben wij weer lekker pizza zitten eten. De rest van de dag hebben wij lekker uitgerust. En zitten chille in onze minnie hut.