Week 9!!

24 juni 2019 - Miagao, Filipijnen

Maandag 17 juni vandaag liepen Iza, Iris en ik weer mee in het Health Center in Miagao. Alweer onze laatste stage dagen in het Health Center!! Vandaag begonnen wij onze dag met het afmaken van onze casussen. Ook hebben wij voorbereid hoe wij het aan Janice gaan vertellen voor onze beoordeling!! Daarna hebben wij een scholing bijgewoond. Deze ging over vaccinaties. Het was erg fijn want alles was in het Engels!! De rest van de dag hebben wij weer mee gelopen op de ER en DR.

Dinsdag 18 junI vandaag gingen Iza, Iris en ik weer mee op Field Duty. Vandaag gaan wij mee naar 4 Barangays. Het beloofde weer een ruige rit te worden aangezien deze 4 Barangays slecht bereikbaar zijn. Het eerste stuk gingen wij met de tricycle. Toen de tricycle met ons allemaal niet meer verder omhoog kon hebben wij het laatste stuk naar de eerste Barangay gelopen. Helaas was de vrouw die wij moesten hebben in de stad en gingen wij alweer door naar de volgende Barangay. Hier werden wij op de motor heen gebracht (op zijn Filipijns met zijn 3e zonder helm). Daar aangekomen stond de captain van de Barangay al op ons te wachten. Wij zijn met hem in gesprek gegaan over wat het Health Center voor zijn Barangay kan betekenen qua zorg. Denk hierbij aan de vitale functies van de bewoners, vaccinaties, checken van zwangere vrouwen, het checken van pasgeborene en natuurlijk de zorg voor de mensen zelf. Na het gesprek zijn wij bij verschillende mensen uit die Barangay thuis geweest. Ook kwamen wij thuis bij mensen met een lichamelijke en verstandelijke beperking. Bij het ene gezin was het een vrouw van 37 jaar. Zij woont bij haar ouders die voor haar zorgen. Het andere gezin had 3 volwassen mannen. Hun ouders zorgde ook voor hun maar deze waren al behoorlijk op leeftijd. De 3 mannen en de vrouw waren ook nog is neven en nichten van elkaar. Het was erg sneu om te zien. Zij lagen in houten hutje op de grond. Maar ondanks alles zagen zij er toch gelukkig uit. Toen wij bij iedereen langs waren geweest en alles in kaart hadden gebracht gingen wij verder door naar de volgende Barangay. Hier gingen wij weer in gesprek met de captain van deze Barangay over wat het Health Center voor zijn Barangay kan betekenen. Zijn dochters hadden mango voor ons klaar gemaakt!! Super lekker!! Ook was hij zo lief om ons na het gesprek weer helemaal terug naar de eerste Barangay te brengen!! Hier kregen wij kokosnoot mee!! Super lekker!! Na dat wij van onze kokosnoot hadden genoten zij wij weer met de tricycle terug naar het Health Center gegaan. Toen wij terug kwamen van stage hebben wij weer onze tassen in gepakt. Vanavond zouden wij naar Cebu vliegen. Tenminste dat dachten wij. Op het vliegveld in Iloilo aangekomen bleek dat onze vlucht de volgende dag pas zou gaan!! Er was helaas geen mogelijkheid om een vlucht eerder te nemen dus er zat niks anders op dan overnachten in Iloilo. Hier verbleven wij in het Injap tower hotel.

Woensdag 19 juni vandaag werden wij dus wakker in Iloilo inplaats van in Cebu. Onze vlucht ging pas om 21:45 dus hebben wij de hele dag bij het zwembad van het hotel gelegen. In de avond hebben wij nog even wat gegeten in de SM en daarna zijn wij door gegaan naar het vliegveld. Op het vliegveld leek alles soepel te verlopen. Tot wij erachter kwamen dat onze vlucht terug naar Iloilo maandag al gaat inplaats van dinsdag!! Daarna had onze vlucht ook nog is flinke vertraging. Toen wij eindelijk konden boarden begon het super hard te regenen en te onweren. Wij moesten naar het vliegtuig lopen en ik was helemaal nat geregend. Na flink wat turbulentie waren wij dan eindelijk aangekomen in Cebu!! Hier verbleven wij in het Kiwi hotel. Het was alweer laat en tijd om lekker te gaan slapen na deze lange dag!!

Donderdag 20 juni vandaag zijn wij eerst naar twee SM’s in Cebu geweest. Daarna zijn Lara en ik de Taoïstische tempel gaan bezoeken. Deze is door de Chinezen gebouwd. Echt super mooi om te zien!! Vanaf Cebu zijn wij weer richting Oslob gegaan. Het was weer een lange rit maar in de avond kwamen wij eindelijk aan bij het hotel!! Het was alweer tijd om te gaan slapen want de wekker stond de volgende dag weer vroeg!!

Vrijdag 21 juni de wekker ging vandaag alweer om 4:30. Wij zijn vroeg opgestaan om naar de walvishaaien te gaan. Wij gingen op een bootje naar de walvishaaien. Toen wij daar waren gingen wij de boot uit om met de walvishaaien te zwemmen en te snorkelen. Het was echt een super ervaring!! De walvishaaien kwamen zo dichtbij dat je ze aan kon raken!! Na een tijdje gezwommen te hebben moesten wij snel weer terug naar het hotel. De boot naar Siquijor vertrok namelijk al om 10:00. Na een hoop gehaast hadden wij de boot gehaald!! Na een lange boottocht kwamen wij eindelijk aan op Siquijor!! Wat een prachtig eiland!! Wij verblijven hier op Oceanlife Explores. Echt een super mooi hotel!! Wij hebben hier eerst ontbeten (16:00) en daarna hebben wij lekker gezwommen in het zwembad van het hotel. In de avond zijn wij naar een ander plaatsje gegaan om te gaan eten. Wij zijn weer op tijd naar bed gegaan want iedereen was moe van de lange dag!!

Zaterdag 22 juni vandaag zijn wij naar de Cambugahay watervallen gegaan. Het was echt prachtig!! En het water was super blauw!! Bij de watervallen kon je aan een touw over de watervallen heen slingeren. Dit moesten wij natuurlijk ook even proberen!! Na de watervallen zijn wij naar het strand gegaan. Hier hebben wij weer heerlijk genoten van de zon, de zee, de natuur en een lekkere kokosnoot!! In de avond zijn wij gezellig uiteten geweest bij Monkey business. (Siquijor is het eiland van de shamanen en zwarte magie. Het is zelfs zo dat veel Filippinos hier niet durven te komen, vanwege de hekserij. Ze denken dat het er spookt. Ze geloven in kwade, bovennatuurlijke krachten. Het eiland is daarom vrij dun bevolkt).

Zondag 23 juni vandaag zijn wij vanaf Siquijor met de boot naar Bohol gegaan. In Bohol aangekomen hebben wij snel scooters gehuurd en in gecheckt bij het hotel om naar de spookdiertjes te gaan. De spookdiertjes zaten in het Tarsier Sanctuary in Carella. Dit was maar een kwartiertje rijden vanaf het hotel waar wij verbleven. De spookdiertjes waren echt super schattig!! Het zijn de kleinste primaten op de wereld en zij zijn dan ook maar 8 cm groot!! Vanaf de spookdiertjes zijn wij meteen door gereden naar Man-made forest in Bilar. Dit was nog ongeveer een half uurtje rijden vanaf Carella. Onderweg kwamen wij allemaal leuke dorpjes tegen en ook Loboc river. Echt prachtig!! Man-made forest was ook echt super mooi om te zien!! Een hele lange weg door de bossen heen. Op de terug weg naar het hotel hadden wij minder gelukt. Het begon super hard te regenen en te onweren. Na even geschuild te hebben besloten wij toch maar om verder te rijden (wij waren ondertussen toch al helemaal nat geregend). Bij het hotel aangekomen hebben wij nog even wat gegeten en gedoucht. Na een traumatische ervaring met een kakkerlak in de badkamer was het alweer tijd om te gaan slapen. De wekker stond de volgende dag namelijk al weer vroeg!!

Maandag 24 juni de wekker ging vandaag alweer om 6:00. 6:30 zaten wij aan het ontbijt en 7:00 zaten wij op de scooter richting de Chocolate Hills!! Na een lange maar prachtige rit door Bohol van 60 km waren wij er dan eindelijk!! Het was de lange rit meer dan waard!! Wat was het prachtig om te zien dat zoiets gewoon door de natuur ontstaat!! Toen wij van het prachtige uitzicht hadden genoten was het alweer tijd om de 60 km weer terug naar het hotel te rijden. Bij het hotel hebben wij snel alle spullen opgehaald. Daarna hebben wij Iris, Iza en Lara afgezet bij de boot zo dat hun alvast de tickets konden halen. Daan, Femke, Janne en ik zijn snel de scooters in gaan leveren. Het was een race tegen de klok maar wij hadden de boot weer net op tijd gehaald!! Na ongeveer 1,5 uur waren wij weer terug in Cebu. Hier zijn wij nog naar de SM gegaan om te winkelen en te eten. Daarna zijn wij met de taxi naar het vliegveld gegaan. Toen wij aankwamen op het vliegveld konden wij meteen na het inchecken gaan boarden. Daar gingen wij weer terug naar Iloilo!! In Iloilo aangekomen hebben wij de taxi terug naar Miagao gepakt. Terug naar ons eigen vertrouwde huisje!! Het was een lange dag en tijd om weer lekker te gaan slapen!!

1. Erik:
    24 juni 2019