Derde week in de Filipijnen

13 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Maandag 6 mei vandaag heb ik met Iris de hele dag mee gelopen in het Health Center. Hier hebben wij een man gezien die een stuk hout op zijn voet had laten vallen. Hij had een hele grote, diepe wond op zijn voet en deze moest gehecht worden. Wij hebben mee gekeken hoe ze dit hebben verdoofd en gehecht. Ook hebben wij bij de check up controles gedaan bij de patiënten. Ik heb met de arts mee gelopen en mee gekeken naar de klachten van de patiënten en hun diagnose. Dit was erg leuk om te doen!! De arts vertelde ook erg veel over de klachten en de ziektebeelden. Super intressant!! Aan het eind van onze dienst kregen wij nog de kans om onze collega’s van het Health Center nog beter te leren kennen. Het was erg gezellig en leerde elkaar woorden uit onze eigen taal. Ook mochten wij weer allemaal lekkere dingen proeven!!

Dinsdag 7 mei vandaag hadden Iza, Iris en ik field duty. Wij gingen met een tricycle naar een andere Barangay. Ze hadden ons van te voren gewaarschuwd dat het een ruige rit zou worden. En dan was het!! We moesten met de tricycle de berg op. De weg was onverhard en overal lagen stenen maar de chaufeur bleef maar gas geven. Na een spannende rit moesten wij het laatste stuk lopen omdat hij niet verder kon. Wij moesten nog verder de berg op om Een vrouw te injecteren. Deze injectie zou er voor moeten zorgen dat ze niet nog een keer zwanger word. Deze vrouw is psychisch instabiel en heeft al 4 kinderen en geen geld voor het ziekenhuis als ze nog een keer zwanger zou worden. Ze woont samen met haar man, vader en 4 kinderen in een hele arme Barangay. De kinderen hier zijn ook erg ondervoed. Ze heeft vaak heel veel honger en eet dan ook al het eten van haar kinderen op. Als ze niks te eten heeft steelt ze eten ergens. Het was erg heftig om te zien hoe de mensen daar leefde en hoe arm ze waren. Na de injectie zijn wij weer de berg afgegaan. Wij hadden een kokosnoot mee gekregen. Echt super lief!! Dat ondanks dat de mensen hier zo arm zijn dat ze hun kokosnoot alsnog met ons delen. Ook kregen wij gekookte banaan. Dit smaakte een beetje naar gekookte aardappelen. Na dat alles op was zijn wij weer met de tricycle terug naar het Health Center gegaan. Onze Field Duty zit er weer op voor vandaag!!

Woensdag 8 mei vandaag hebben Iza, Iris en ik weer mee gelopen in het Health Center. Wij mochten mee in Miagao baby’tjes vaccineren. De baby’s werden eerst gewogen en de tempratuur werd gemeten. Daarna kregen de baby’s hun vaccinaties. Wij mochten ook mee helpen. Super leuk!! Alle baby’tjes waren even schattig. Het was dan ook erg zielig om te zien dat ze zo hard moesten huilen na de vaccinaties. Na het vaccineren van de baby’s zijn wij weer terug gegaan naar het Health Center. De rest van de dag hebben wij in de delivery room en de ER gestaan. In de delivery room was een klein baby’tje van maar 2 kg. De moeder was in de tricycle onderweg naar het Health Center bevallen. Alleen de placenta is er in het Health Center uitgehaald. Wij hebben mee gekeken hoe de controles werden gedaan van de moeder en haar baby. Ook hebben wij mee gelopen op de ER. Een man had een moter ongeluk gehad en zijn wond moest gehecht worden. Er lag ook een jongen die een ontsteking had over gehouden aan een besnijdenis. De dokter heeft het overtollige vocht eruit gehaald door een klein sneetje te maken en het vocht eruit te kunnen halen. Daarna zijn wij met een collega’s hallohallo gaan halen. Dit is ijs met fruit en melk. Echt superlekker!! Toen wij onze hallohallo op hadden was het alweer 15:00 en zat onze stage dag er alweer op. In de avond hebben wij heerlijk gegeten bij Sulu Garden. Daarna zijn wij opzoek gegaan naar de karaokebar. Toen we uiteindelijk bij de zee aankwamen zijn wij gestopt met onze zoektocht en wilden wij weer naar huis gaan. Op de weg naar huis was er een basketbal wedstrijd aan de gang. Super spannend!! Toen de wedstrijd afgelopen was zijn wij naar huis gegaan. Het was een lange dag. Tijd om lekker naar bed te gaan!!

Donderdag 9 mei vandaag had ik lekker een dag vrij. Deze dag heb ik besteed door te poetsen. Dit moet natuurlijk ook gebeuren. Na het poetsen heb ik lekker rustig aangedaan en er een gezellige dag van gemaakt met de rest!! In de avond hebben wij weer eten bij JanJan besteld. Rijst met groente. Echt heerlijk!!

Vrijdag 10 mei weekend!! Vandaag heb ik eerst de was gedaan met Iris. Daarna heb ik gezellig gewinkeld met Iza, Iris en Daan in Iloilo. Natuurlijk hebben wij weer lekker gegeten bij de pizza hut. In de avond hebben wij weer lekker zitten chillen in onze mini hut. Er zat een dikke kakkerlak op Iza haar shirt. Deze heb ik gevangen en buiten gezet. Daarna had een gekko deze kakkerlak gevangen. Het was weer een lange dag dus zijn wij weer lekker gaan slapen!!

Zaterdag 11 mei vandaag zijn Iris, Iza, Daan en ik met zijn 4e naar Bearland geweest. Hier hebben wij weer de hele dag heerlijk genoten van de zon, het zwembad, de zee en natuurlijk weer een pizza. Rond 16:00 zijn wij weer terug gegaan naar huis. Dit weer op het dak van de jeepney omdat alle Jeepney’s weer bom vol zaten. In de avond hebben wij weer heerlijk gegeten bij Sulu Garden.

Zondag 12 mei zijn Iza, Daan, Iris en ik naar Guimaras geweest. Wij zijn van Miagao met de Jeepney naar Ioilo gegaan en vandaar hebben wij de taxi naar de boot genomen. Met de boot zijn wij toen naar Guimaras gegaan en daar aangekomen nog een stukje met de tricycle naar het strand. Het was best een stukje reizen maar het was het waard!! Na ongeveer 3 uur onderweg te zijn geweest waren wij er dan eindelijk!! Wij hebben de hele dag heerlijk op het strand gelegen bij Raymen Beach Resort. In de middag hebben wij lekker wat gegeten en daarna weer gezwommen in de zee en in de zon gelegen. Het was echt supermooi!! Wit strand, een super blauwe zee en een prachtige omgeving!! Na lekker te hebben genoten van de zon en de zee zijn wij weer terug gegaan naar Iloilo om in de SM wat te gaan eten. Daarna zijn wij weer terug gegaan naar Miagao. Het was weer een lange maar vooral leuke dag!!

De derde week hier in de Filipijnenzit er alweer op de tijd vliegt hier!!

1. Erik:
    13 mei 2019
    Weer een leuke blog Kim, fijn om te lezen