De vierde week alweer!!

20 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Maandag 13 mei vandaag waren wij vrij in verband met de verkiezingen in de Filipijnen. Wij hadden om 11:30 met Janice afgesproken om naar een fiesta te gaan. Hier hebben wij weer heerlijk gegeten en een gezellige middag gehad!! Na de fiesta zijn wij met Janice en Icy naar een hangbrug geweest in een andere Barangay. De hangbrug hing over een rivier. Maar de rivier stond voor een groot deel leeg door de droogte. Daarna zijn wij weer terug gegaan naar ons huisje.

Dinsdag 14 mei vandaag liepen Iza, Iris en ik weer mee in het Health Center. Hier hebben wij mee gekeken op de ER hoe een splinter zo groot als een tandenstoker uit een man zijn voet werd gehaald. Wij hebben met de midwife mee gekeken met het vaccineren van zwangere vrouwen. Ook heb ik met mijn stethoscoop naar het hartje van de baby mogen luisteren. Dit was echt supermooi om te horen!! Op de delivery room lag een zwangere vrouw met hypertensie later werd betekent dat het pre eclampsie was. Het was echt heel erg sneu want deze vrouw had geen geld om naar het ziekenhuis te gaan... De tijd vloog vandaag weer in het Health Center. Voor we het wisten was het weer 15:00. In de avond hebben wij weer JanJan besteld. Lekker rijst met groente en loempia’s!!

Woensdag 15 mei vandaag hadden Iza en ik weer field duty. Wij begonnen onze dag in het Health Center. Daarna zijn wij met onze collega’s met de tricycle naar een andere Barangay gegaan. De rit er naar toe was weer ruig. De weg was onverhard en het gebied was heuvelig. De omgeving was prachtig!! Je kon over de rijst velden heen kijken en in de verte zag je nog meer bergen en bossen!! Ook zagen wij onderweg veel carabao’s. Dit is een typisch Filipijns dier. Deze worden veel gebruik om de rijst velden mee om te ploegen en om zware dingen te dragen. Aangekomen in de Barangay hebben wij geholpen met het vaccineren van baby’tjes en controles doen van mensen. Dit was erg leuk om te doen!! Het was wel weer erg zielig om de baby’tjes zo te zien huilen... maar uiteindelijk is het voor hun eigen gezondheid!! De weg terug naar het Health Center was ook weer spannend. Wij moesten met de tricycle de berg af en daarna meteen weer de volgende berg op. De chauffeur deed in het begin erg voorzichtig maar toen hij eenmaal door had dat het goed ging trok hij het gas vol open. Met het gas vol open en de toeter ingedrukt zijn wij de berg af en op gereden. Na 3x mijn hoofd te hebben gestoten in de tricycle reden wij eindelijk weer op de verharde weg!! Toen wij weer terug in het Health Center kwamen was het alweer 12:00 zat de dag ervoor ons alweer op!! Iza en ik zijn toen wij thuis kwamen eerst meteen naar naar een wasserette gegaan om onze kleren te wassen. Na het wassen hebben wij heerlijk genoten van onze vrije middag!!

Donderdag 16 mei vandaag liepen Iza, Iris en ik weer mee in het Health Center. In het Health Center waren veel kinderen. Wij hebben voor de kinderen ballonnen opgeblazen en daar hondjes van gemaakt. Het was zo leuk om te zien hoe blij de kinderen daarmee waren!! De kinderen hebben de hele ochtend met de ballonnen gespeeld. Superleuk!! Hierna hebben wij mee gekeken op de delivery room. Hier hebben wij gezien hoe ze een implantaat bij een vrouw gingen inbrengen. Super interessant!! Hierna kwam er een klein baby’tje binnen. De arts vroeg of ik de hielprik bij het baby’tje wilde doen. Dit heb ik toen samen met de arts gedaan. De hielprik gaat hier heel anders dan in Nederland. Het was ook best lastig om een goede druppel te krijgen omdat het kindje uitgedroogd was. De dag vloog weer voorbij vandaag!! In de avond hebben wij pizza gegeten en gezellig met zijn alle in onze mini hut zitten chillen!! Het idee was om op tijd naar bed te gaan. Want de volgende dag zouden wij naar Boracay gaan dus de wekker stond al om 4:30. Dit is helaas mislukt en ik ging pas om 00:30 douche... Daarna ben ik snel mijn bed in gegaan om nog een paar uur te slapen!!

Vrijdag 17 mei vandaag zijn wij al om 4:30 opgestaan om, om 5:30 de bus te pakken richting Boracay. Het was een lange ruige weg. Maar zoals altijd heb ik weer het grootste deel van de rit geslapen. De stukken die ik onderweg wel heb gezien waren prachtig!! In Kalibo aangekomen moesten wij het laatste stuk nog met de boot naar Boracay. Na lang wachten mochten wij dan eindelijk mee met de boot. De boottocht duurde gelukkig maar even. Om 15:00 waren wij er dan eindelijk!! De lange reis was het meer dan waard!! Wat was het prachtig!! Een super blauwe zee, witte stranden, prachtige natuur en voor in de avond gezellige tentjes om wat te drinken!! Vanaf de boot zijn wij met de tricycle naar het hotel gegaan. Hier hebben wij onze tas uitgepakt en hebben wij gedoucht. Daarna zijn wij met zijn viertjes heerlijk uiteten gegaan. Hier heb ik een heerlijke caprese salade op en pasta pesto!! En hebben wij de zonsondergang op het strand gezien. Het was echt prachtig!! Na het eten zijn wij verder gelopen over het strand opzoek naar een leuk tentje om iets te drinken. Het was een gezellige avond met een lekker drankje!! Ook hebben wij leuke mensen ontmoet uit andere landen. Na een gezellige en vooral lange dag zijn wij terug gegaan naar ons hotel om te gaan slapen.

Zaterdag 18 mei na een korte nacht zaten wij om 9:00 alweer aan het ontbijt. Na een heerlijk omelet gevuld met groente en toast zijn wij met de tricycle naar een prachtig strandje gegaan. Hier hebben wij weer genoten van de zon en de zee. Een stukje verder op in de zee was een resort maar deze lag helemaal in puin. Daan en ik besloten om daar eens een kijkje te gaan nemen. Na een stukje gezwommen te hebben, mezelf verwond te hebben aan de rotsen en met mij bloten voeten overal in te zijn gaan staan waren wij dan bij het resort aangekomen. De naam van het resort was west cove. Veel dingen lagen helemaal in puin maar je kon wel nog helemaal naar binnen lopen en soms kon je nog zien wat het eerst was geweest. Ook vonden wij een folder van hoe het resort er eerst uit had gezien. Wat een verschil!! Het was echt prachtig en zo lux!! Echt zonde dat er nu niks meer van overgebleven is. Het resort was op een berg gebouwd en is toen helemaal ingestort. Toen wij alles gezien hadden besloten we om terug te gaan om iets te gaan eten. Na een heerlijke Griekse salade, een sandwich kaas en frietjes besloten wij om nog een keer terug te gaan met Iza om foto’s te maken. We hadden mijn telefoon in een waterdicht zakje gedaan en zijn terug gezwommen naar het resort. Ondanks dat het zakje water dicht was wilde ik mijn telefoon zo lang mogelijk boven water houden. Na veel gestunt, mezelf weer verwond te hebben en heel hard om mezelf te hebben gelachen waren wij weer bij het resort aangekomen. Hier hebben wij foto’s gemaakt om vervolgens weer terug naar het strand te zwemmen. Terug aangekomen op het strand hebben wij gewacht op de zonsondergang. Helaas was het toen een beetje bewolkt en was het niet goed te zien. Daarna zijn wij weer met de tricycle terug naar het hotel gegaan om te douche. In de avond hebben wij weer eerst heerlijk gegeten. Pizza natuurlijk!! Na het eten zijn wij weer verder het strand op gelopen om te kijken wat we konden gaan doen. De Engelse van de vorige avond hadden ons uitgenodigd om naar OM te komen en daar een drankje te komen drinken. Iza en Iris waren moe dus besloten Daan en ik samen te gaan. Wij hebben weer een super gezellige avond gehad!! Maar het was alweer laat dus tijd om terug naar het hotel te gaan en te gaan slapen!!

Zondag 19 mei vandaag zaten wij ondanks onze late avond weer optijd aan het ontbijt. Weer een heerlijk omelet gevuld met groente en toast!! Wij hadden bedacht om vandaag quad te gaan rijden. Na het ontbijt zijn wij het strand op gegaan om te kijken waar je dit kon doen. Op het strand aangekomen vonden wij meteen een man die dit voor ons regelde. Wij zijn met hem met de tricycle en de boot mee gegaan naar een plek waar je quad kon rijden. In Boracay mag dit namelijk niet meer. Daar aangekomen hebben wij eerst geoefend. Dit was bij mij niet echt een succes dus krijg ik iemand mee. Super chill!! Na nog een beetje meer oefenen ging het steeds beter!! Wij reden door droog staande rivieren en door de bergen. Het was een ruige rit over de stenen uit de rivieren heen en heuvels op en af!! Na een tijdje rijden viel het in een keer met bakken uit de lucht!! Alles was klets nat maar wij bleven lachen!! De omgeving was echt prachtig!! Na een uur te hebben rond gereden zijn wij weer terug gegaan naar Boracay. Hier hebben wij eerst nog even gezwommen in het zwembad bij ons hotel (ik heb vooral heel hard lopen roepen dat ik het koud had). Daarna zijn wij weer snel gaan douche om de zonsondergang nog te kunnen zien!! Op het strand aangekomen ging de zon net onder. Het was echt prachtig om te zien de zon die zo in de zee verdwijnt!! Na de zonsondergang zijn wij lekker Mexicaans gaan eten bij tres amigo’s. Hier hadden wij zoals altijd weer veel te besteld!! Na het eten zijn wij met een goed gevulde buik opzoek gegaan naar een plek waar je, je kan laten masseren. Laten ze dat nou overal doen op Boracay!! Wij hebben ons heerlijk een uur lang laten masseren!! Helemaal zen en met een nog steeds goed gevulde buik zijn wij weer terug gegaan naar het strand. Bij een strand tentje trad een bandje op. Echt super leuk!! Hier zijn wij gaan zitten met een keer drankje erbij!! Maar natuurlijk moest er ook weer bij gegeten worden!! Het was weer een super gezellige avond!! Op het strand waren kleine Filipijnse kinderen aan het voetballen en ik had besloten om mee te gaan doen. De kinderen vonden het super leuk en rende zo hard als ze konden!! Helaas is mijn conditie niet zo goed dus had ik een paar keer een time out nodig. Uiteindelijk is Daan ook mee komen voetballen. Het was echt super leuk om de kinderen zo blij te zien!! Aan het eind van de avond zat ik helemaal onder het zand maar het was het waard!! De kinderen gingen naar huis en wij terug naar het hotel om te douche en te gaan slapen.

Maandag 20 mei vandaag was onze laatste dag in Boracay. Wat was het heerlijk en wat hebben wij genoten!! Om 11:00 hebben wij uit gecheckt en zijn wij begonnen aan onze lange rit terug naar Miagao!! De rit was weer hobbelig en wat voelde iedereen zich beroert. Normaal drinken onderweg zat er ook niet in. Na 3x water over mezelf heen te hebben gegooid heb ik het opgegeven. Maar wat was het weer fijn om terug in Miagao te zijn!! Het voelde echt weer even een soort van als thuis komen!! Ook was het super leuk om te rest weer allemaal te zien!! Na weer lekker rijst met groenten en loempia’s van JanJan te hebben gegeten was de dag alweer voorbij. Ik heb mijn tas uitgepakt, ben gaan douche en in bed gaan liggen. Het waren super leuke maar ook vermoeiende dagen!!